Podsumowanie kontroli „deklaracji odpadowych”
- Szczegóły
- Opublikowano: czwartek, 17, czerwiec 2021 11:39
- Odsłony: 1404
Zgodnie z obowiązującymi przepisami wynikającym z art. 6m ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz. 2020, poz. 1439) strażnicy miejscy upoważnieni są do kontroli zgodności danych zawartych w deklaracji w zakresie ilości zadeklarowanych osób ze stanem faktycznym.
Od początku roku strażnicy miejscy przeprowadzili w/w kontrole w ponad 950 lokalach, w toku których w co 6 lokalu stwierdzono nieprawidłowości. Polegały one na stwierdzeniu niezgodności złożonej „deklaracji odpadowej” w zakresie ilości osób ze stanem faktycznym. Niestety liczba osób zadeklarowanych była niższa niż faktycznie zamieszkujących. Łącznie strażnicy miejscy ujawnili ponad 160 osób, nieujętych w złożonych deklaracjach, za które nie były ponoszone opłaty za gospodarowanie odpadami mimo, iż takie odpady na danej nieruchomości były przez nie wytwarzane.
W wyniku przeprowadzonych kontroli właściciele skontrolowanych lokali mieszkalnych, w których wykryto nieprawidłowości, złożyli korekty „deklaracji odpadowych”.
Osoby, które nie wypełniają ciążącego na nich obowiązku mogą zostać ukarane mandatem karnym w wysokości do 500 złotych lub może zostać skierowany wniosek o ukaranie do Sądu, bowiem zgodnie z art. 10 ust. 2 b ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, który stanowi: „Kto wbrew obowiązkowi określonemu w art. 6m ust. 1 i 2 nie składa deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi podlega karze grzywny.”
W jednym przypadku Straż Miejska w Bolesławcu skierowała w dniu wniosek o ukaranie do Sądu Rejonowego w Bolesławcu w wyniku czego mieszkaniec został ukarany grzywną w wysokości 400 złotych i obciążony kosztami postępowania.
Przypominamy!
Właściciel nieruchomości jest zobowiązany do złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych. W przypadku zmiany ilości osób np. zwiększenia liczby mieszkańców danego lokalu, stanowiących podstawę ustalenia wysokości należnej opłaty, należy złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana, przy czym opłatę w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana.